KINNITATUD
Transpordi ja Logistika Kutsenõukogu 23.11.2017 otsusega nr __
Eesti Ostu- ja Tarneahela Ühingu
KUTSE ANDMISE KORD
Logistika kutseala kutsetele
1 ÜLDOSA
1.1 Kutse andmise kord (edaspidi kord) reguleerib järgmiste kutsete andmise korraldamist:
1) Laotöötaja, tase 4
a. Osakutse Kaubakäitleja, tase 4
2) Laojuht, tase 5
a. Osakutse Inventeerija, tase 5
3) Logistiku abi, tase 4
4) Veokorraldaja-logistik, tase 4
a. Osakutse Kauba maanteevedude korraldamine, tase 4
b. Osakutse Kaubavarude täiendamine, tase 4
5) Veokorraldaja, tase 4
6) Logistik, tase 5
a. Osakutse Kaubavedude korraldamine, tase 5
b. Osakutse Ostmine ja kaubavarude täiendamine, tase 5
7) Logistikajuht, tase 6
a. Osakutse Ekspedeerija, tase 6
8) Hankejuht, tase 6
1.2 Iga kutse kompetentsusnõuded on kehtestatud kutsestandardis. Kompetentsuse hindamise positiivse tulemusena väljastatakse kutsetunnistus.
1.3 Kutse andmisel järgitakse elukestva õppe põhimõtet – tunnustada inimeste oskusi ja teadmisi sõltumata nende omandamise ajast, kohast ja viisist ning tagada võrdsed võimalused kompetentsuse hindamisel ja tunnustamisel.
1.4 Eesti Ostu- ja Tarneahelate juhtimise Ühing MTÜ (ProLog) on punktis 1.1 loetletud kutsete kutset andev organ ehk kutse andja (edaspidi KA).
1.5 Kutse- ja hindamiskomisjoni(de) volitused kehtivad KA kutse andmise õiguse kehtivuse lõppemiseni.
1.6 Kutse- ja hindamiskomisjon(id) lähtub (lähtuvad) oma töös kutseseadusest, kutse andmise korrast ja kutsekomisjoni töökorrast, kutsestandardist jm. kutse andja kehtestatud juhenditest.
1.7 Kutse esmakordne taotlemine ja taastõendamine võivad eeltingimuste ja vormide poolest erineda.
1.8 Kutse taotlemine ja tõendamine, sh taastõendamine, on taotlejale tasuline (vastavalt kutseseaduse § 17 lõikele 2), tasu suuruse kinnitab Transpordi ja Logistika Kutsenõukogu (edaspidi kutsenõukogu) KA ettepaneku alusel.
1.9 Korra ja selle muudatused kinnitab kutsenõukogu ning need jõustatakse kutsenõukogu koosolekule järgneval kutse andmise väljakuulutamisel.
1.10 Kutse andmise alane nõustaja ja haldusjärelevalve teostaja on Kutsekoda.
2 KUTSE TAOTLEMISE JA TAASTÕENDAMISE EELTINGIMUSED JA ESITATAVAD DOKUMENDID
2.1 Kutse taotlemise eeltingimused:
1. Kutsete Laotöötaja tase 4, Logistiku abi tase 4, Veokorraldaja-logistik tase 4 ja Veokorraldaja tase 4 ja nende osakutsete taotlemise eeltingimused on kutsekeskharidusõppe läbimine või erialane töökogemus.
2. Kutse Laojuht tase 5 ja Logistik tase 5 ja nende osakutsete taotlemise eeltingimused on kesk- või kutsekeskharidusõppe läbimine ja erialane töökogemus.
3. Kutse Logistikajuht tase 6 ja Hankejuht tase 6 taotlemise eeltingimused on erialase bakalaureuse või rakenduskõrgharidusõppe läbimine ja erialane töökogemus.
2.2 Kutse taotlemiseks esitatavad dokumendid:
1. Kutsete Laotöötaja tase 4, Logistiku abi tase 4, Veokorraldaja-logistik tase 4 ja Veokorraldaja tase 4 ja nende osakutsete taotlemiseks esitatavad dokumendid on:
a. avaldus (kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis),
b. koopia isikut tõendavast dokumendist (pass või ID kaart),
c. koopia haridust tõendavast dokumendist,
d. maksekinnitus kutse andmisega seotud kulude tasumise kohta
e. tööandja kinnitus töökogemuse kohta. (ei nõuta kutseõppeasutuse lõpetamisel).
2. Kutsete Laojuht tase 5, Logistik tase 5, Logistikajuht, tase 6 ja Hankejuht tase 6 ja nende osakutsete taotlemiseks esitatavad dokumendid on:
a. avaldus (kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis),
b. koopia isikut tõendavast dokumendist (pass või ID kaart),
c. koopia haridust tõendavast dokumendist,
d. maksekinnitus kutse andmisega seotud kulude tasumise kohta,
e. tööandja kinnitus töökogemuse kohta.
2.3 Varasemate õpingute ja töökogemuse arvestamine
Kutsekomisjon võib kutse andmise eeltingimustele vastavuse arvestamisel ja kompetentside hindamisel rakendada varasemate õpingute ja töökogemuse arvestamise (VÕTA) põhimõtteid.
Selle alusel hinnatakse taotleja eeltingimustele vastavust juhul, kui taotlejal puuduvad eeltingimustele vastavust tõendavad dokumendid.
3 TAOTLEJA KOMPETENTSUSE HINDAMINE
Kutsete Laotöötaja tase 4, Logistiku abi tase 4, Veokorraldaja-logistik tase 4, Veokorraldaja tase 4, Laojuht tase 5 Logistik tase 5, Hankejuht tase 6 ja nende osakutsete kutseeksami läbiviimise vorm on kombineeritud eksam.
Kompetentsuse hindamismeetodid on:
1. valikvastustega test
2. kirjalike ülesannete lahendamine
3. praktiliste tööülesannete lahendamine
4. ülesannete lahenduste kaitsmine, vestlus ja lisaküsimused
Kutseeksam hõlmab kõiki kutsestandardiga määratud ainevaldkondi, testi küsimuste ja situatsioon-probleemülesannete koostamisel ning praktilise tööülesande andmisel lähtutakse kutsestandardist.
1. Valikvastustega test viiakse läbi tasulises testkeskkonnas http://www.etraining.ee/www/. Osakutsete puhul on testküsimusi vähem, kuid litsentsitasu ei sõltu küsimuste arvust.
2. Vastavalt valitud eksamipiletile situatsioon-probleemülesannete lahendamine. Osakutsete puhul on eksamipileti variantide arv väiksem.
3. Vastavalt valitud eksamipiletile praktiline töö, mille käigus selgitatakse välja eksamineeritava isiku erialaste praktiliste tööoskuste olemasolu ja nende vastavus kutsestandardi nõuetele. Osakutsete puhul on praktiliste ülesannete variante vähem.
Näiteks: Praktiliseks tööks laokutsete (Laotöötaja tase 4 ja Laojuht tase 5) puhul on ühe laotöö põhitoimingu kompleksne teostamine alates ettevalmistamisest ja lõpetades töökoha korrastamisega.
Praktiliseks tööks veokorraldaja tase 4 ja logistiku kutsete (tase 4 ja 5) puhul on konkreetse tööülesande täitmine kasutades seejuures kutseandjale tasulist veokorralduse tarkvara haldamise interaktiivset keskkonda www.veoportaal.ee.
Praktiliseks tööks Hankejuht tase 6 puhul võib olla konkreetse tööülesande täitmine kasutades seejuures kutseandjale tasulist hangete korralduse interaktiivset keskkonda www.deltabid.com.
4. Pärast testi, probleemülesannete ja praktiliste tööde lahendamist toimub suuline vestlus hindamiskomisjoni liikmega, mille käigus selgitatakse oma lahenduskäiku. Hindamiskomisjoni liikmel on õigus esitada lisaküsimusi.
4 KUTSE ANDMISE VÄLJAKUULUTAMINE
4.1 KA kuulutab kutse andmise välja vähemalt 1 (üks) kord aastas.
4.2 KA on loonud oma kodulehele kataloogi Kutseandmine (www.prolog.ee/kutseandmine), kus avalikustatakse ajakohast infot:
1) avalduste ja dokumentide vastuvõtu koha ja tähtajad ning esitamise viisid,
2) hindamiste toimumise ajad,
3) tasu suuruse kutse andmisega seotud kulude katteks,
4) muu kutse andmise korraldust ning tingimusi puudutav teave.
5 KUTSE ANDMISE OTSUSTAMINE JA KUTSETUNNISTUSE VÄLJASTAMINE
5.1 Kutsekomisjon teeb kutse andmise või mitteandmise otsuse hindamistulemuste põhjal iga taotleja kohta eraldi.
5.2 KA teatab otsusest taotlejale. Kutse mitteandmise otsust põhjendatakse kirjalikult.
Juhul, kui taotleja hindamistulemused ei ole piisavad avalduses soovitud kutse saamiseks, võib taotleja teha avalduse sama kutse osakutse või madalama taseme lähedase kutse taotlemiseks, tasudes lisanduva kutsekomisjoni töökulu. Taotlejal on õigus esitada kaebus hindamisprotsessi ja -tulemuse kohta kutsekomisjonile.
5.3 Taotlejal on õigus esitada vaie kutsekomisjoni otsuse kohta haldusmenetluse seaduses sätestatud tingimustel ja korras.
5.4 KA esitab kutsekomisjoni otsuse kutse andmise ja registrisse kandmise kohta 7 tööpäeva jooksul Kutsekojale, kes korraldab andmete kandmise kutsetunnistuse plankidele ja väljastab trükitud kutsetunnistused KA-le.
5.5 KA väljastab kutsetunnistuse kolmekümne (30) päeva jooksul pärast kutse andmise otsuse vastuvõtmist.
5.6 Kutse andjal on kutsekomisjoni ettepanekul õigus tunnistada kutsetunnistus kehtetuks, kui:
1) kutsetunnistus on saadud pettuse teel;
2) kutsetunnistus on välja antud võltsitud või valeandmeid sisaldava dokumendi alusel;
3) kutset omava isiku tegevus ei vasta kutsestandardiga sätestatud normidele.
5.7 Kutsetunnistuse kehtetuks tunnistamisel peab kutsekomisjon andma isikule võimaluse esitada kirjalikus, suulises või muus sobivas vormis asja kohta oma arvamuse ja vastuväited. Kutsekomisjon võib kutsetunnistuse kehtetuks tunnistamisel tugineda kolmandate isikute (nt aukohus) seisukohtadele jne.
5.8 Kutsetunnistuse kehtetuks tunnistamisel kustutatakse see kutseregistrist ning KA teatab otsusest asjaomasele isikule tähtkirjaga ja avaldab sellekohase kuulutuse Ametlikes Teadaannetes (http://www.ametlikudteadaanded.ee/).
5.9 Vajadusel võib kutsetunnistuse omanik taotleda kutsetunnistuse duplikaadi väljaandmist kutseregistri volitatud töötlejalt.
6 KUTSETUNNISTUSE KEHTIVUSAEG
Kutsetunnistuse kehtivusaja alguse otsustab kutsekomisjon.
Kutsetunnistuse kehtivusaeg määratletakse iga kutse kohta eraldi:
1) Laotöötaja, tase 4 kutsetunnistus on tähtajatu;
2) Laojuht, tase 5 kutsetunnistus on tähtajatu;
3) Logistiku abi, tase 4 kutsetunnistus on tähtajatu;
4) Logistik, tase 5 kutsetunnistus on tähtajatu
5) Veokorraldaja, tase 4 kutsetunnistus on tähtajatu;
6) Veokorraldaja-logistik, tase 4 kutsetunnistus on tähtajatu;
7) Hankejuht, tase 6 kutsetunnistus on tähtajatu;
8) Logistikajuht, tase 6 kutsetunnistus on tähtajatu;
7 KUTSEKOMISJON
7.1 KA moodustab kutse andmise erapooletuse tagamiseks kutsekomisjoni. Kutsekomisjoni volitused kehtivad KA kutse andmise õiguse kehtivuse lõppemiseni. Kutsekomisjon töötab välja kutsekomisjoni töökorra. Kutsekomisjon lähtub oma töös kutseseadusest, kutse andmise korrast ja kutsekomisjoni töökorrast, kutsestandardist jm. kutse andja kehtestatud juhenditest. Kutsekomisjoni tööd korraldab kutse andja.
Kutsekomisjoni tööd korraldab konkursiga valitud kutse andja. Kutsekomisjoni koosseisu kuuluvad:
1) Tööandjate esindajad:
Emöke Sogenbits, Hanza Mechanics OÜ
Meelike Paalberg, Itella Logistics OÜ
2) Töötajate ja spetsialistide kutsealaliidu esindajad:
Ain Tulvi, Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing ProLog
Peep Tomingas, Eesti Ostu- ja Tarneahelate Juhtimise Ühing ProLog
3) Koolitajad
Ott Koppel, Tallinna Tehnikaülikool
Tõnis Hintsov, Tallinna Tehnikakõrgkool
4) Erialaliidu esindaja
Katre Kasepõld, Eesti Logistika ja Ekspedeerimise Assotsiatsiooni (ELEA)
8 KUTSEKOMISJON
8.1 Kutsekomisjoni liige peab omama ülevaadet kutsesüsteemist.
8.2 Kutsekomisjoni liige peab omama ülevaadet Logistika kutsealast. Kutsekomisjoni liige peab olema Logistika valdkonna praktilise või akadeemilise taustaga kogenud spetsialist. Logistika valdkonna all mõistame:
• tegutsemist kas teenusepakkuja poolt transpordi, ekspedeerimise, laomajanduse vallas,
• tegutsemist teenuse ostja poolt valdkonna kogemusega juhina ostu-, hanke- ja tarneahelajuhtimise vallas.
• Tegutsemist logistikavaldkonna koolitajana kas riiklikus või eraõppeasutuses
• Kuulumist transpordi, ekspedeerijate, ostu- ja Tarneahelate juhtimise eriala- või kutsealaliitudesse.
Kutsekomisjoni liige peab tegutsema erapooletult.
9 HINDAMISKOMISJON
9.1 Hindamiskomisjon koosneb vähemalt kolmest liikmest. Hindamiskomisjoni(de) liikmete kompetentsus peab kogumis vastama järgmistele nõuetele:
1) kutsealane kompetentsus,
2) kutsesüsteemialane kompetentsus,
3) hindamisalane kompetentsus,
9.2 Hindamiskomisjoni liikmed peavad olema sobivate isikuomaduste ja hoiakutega ning tegutsema erapooletult.
10 KUTSE ANDMISE DOKUMENTEERIMINE JA DOKUMENTIDE SÄILITAMINE
KA dokumenteerib kutse andmisega seotud tegevuse kutseasutuse välja töötatud dokumendivormide järgi ja määratud ulatuses ning dokumente säilitatakse kutseasutuse kinnitatud arhiveerimiskorras sätestatud aja jooksul, kui õigusaktides ei ole tähtaegu sätestatud.